Welcome, Guest. Please Login
YaBB - Yet another Bulletin Board
  We've upgraded to YaBB 2!
  HomeHelpSearchLogin  
 
Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic Print
Snart DM (Read 14091 times)
Susy Creamcheese
Ex Member





Snart DM
25.07.2011 at 11:59:20
 
Det drar ihop sig till Dm snart. Tycker det skulle vara spännande att höra vad seglarna tycker om att det finns risk att det koras två Distriktsmstare. En av H-båtsförbundet och en av Sveriges riksidrottsförbund, som är den övergripande organisationen. Bakgrunden är att vi seglade in på en andraplats förra året och att regattavinnaren tillhör ett annat distrikt. Vi blev kallade till prisutdelning med mingel i Saltis och fick fina medaljer på posten från Riksidrottsförbundet. Vi står som distriktsmästare i årsredovisningar och så kommer det att göra för alltid. I H-båtsförbundets rullar kommer det vara en annan båt som är distriktsmästare. Är inte det lite konstigt ? Jag är inte alls bitter över att inte stå överst på resultatlistan, tycker bara att det är ett skruvat läge. Den seger som Riksidrottsförbundet tillskrivit oss, är liksom bara luft, och hur vi än tänker på att vi skulle kunna lämna våra medaljer till segraren i regattan, så går inte det. Reglementet säger att man måste tillhöra distriktet som distriktsmästerskapet gäller. Det är exakt samma sak vid SM. Danskar och Finnar kan inte bli Svenska mästare. Dom kan vinna regattan, ja. Hur ser ni på saken. Skulle det vara kul att bli distriktsmästare som Riksidrottsförbundet bestämt när en båt från ett annat distrikt får segern enligt förbundet ?
Kom med åsikter, det kan vara din tur i år att komma tvåa och få guldmedalj för det.
Back to top
 
 
IP Logged
 
Kjell P - SWE496
Junior Member
**
Offline


SWE-496
Posts: 83

Gender: male
Re: Snart DM
Reply #1 - 31.07.2011 at 22:02:48
 
Ja, det var nog en överraskning för många av oss att inte Vasse blev distriktsmästare, men som du säger stämmer det med att bara en svensk vinnare av SM kan bli svensk mästare.

Jag tycker att det är trist att gränserna för distrikten ligger som de gör eftersom vi som seglar tillsammans tydligen inte tillhör samma distrikt. Men det är väl som det är och jag hoppas bara att seglare från Södertälje och Uppsala vill segla med oss Stockholmare trots allt.
Back to top
 

Mvh /Kjell P.
 
IP Logged
 
Susy Creamcheese
Ex Member





Re: Snart DM
Reply #2 - 07.08.2011 at 13:17:12
 
Så, nu tänker jag vara lite jobbig igen.
Får man fråga varför förbundet och distriktet kör h-båtsseglingen rätt ner i diket här i Stockholm ?

Målsättningen i år var att det skulle vara fler bankappseglingar i serien. Självklart ska det vara så i en klass med vm-status. Runda öar kan dom som seglar Ballad göra.

Hur blev det då ? Jo en bankappsegling, dm, och i dagsläget så existerar inte ens den. Inte i kalendern här på sidan..
http://h-boat.se/index.php?option=com_jevents&view=year&task=year.listevents&Ite...

Smålands dm finns med men inte Stockholm.

Om man sen går till Svenska seglarförbund och söker i deras databas över sanktionerade kappseglingar, ett dm måste vara sanktionerat annars är det inget dm, så finns det inte något dm för H-båtar. Sök själv om ni vill.

http://www.svensksegling.se/Kappsegling/Tavlingskalender/

Tre andra dm finns, men inte Stockholm.

Tittar man sen på Stockholms 606 klubb, som arrar regattan tillsammans med Viggbyholm, så hittar man inget nytt där heller. På Viggbyholms sida finns inget.

Jag tror att några såg att det faktiskt finns en bankappsegling i Stockholm. Vikingarnas inbjudningssegling. H-båtarna är inbjudna att segla tillsammans med andra entypsklasser i en traditionsrik regatta, men dom som sköter rulliansen, har missat det.

Varför blir det så här ?

Om det fanns lite stabilitet i verksamheten så skulle iallafall vi vara mer aktiva och andra också tror jag.

H-båten är en fin klass med stor möjlighet att växa i Stockholm men nu så bryr sig ingen.

 
Back to top
« Last Edit: 07.08.2011 at 18:05:00 by N/A »  
 
IP Logged
 
Mikael Roos SWE-396
YaBB Newbies
*
Offline


I love H-boat sailing

Posts: 33

Re: Snart DM
Reply #3 - 08.08.2011 at 17:15:56
 
Jag har letat jag också...är det DM helgen 3-4/9 och i så fall hur anmäler vi oss? Nån som vet nåt?
Back to top
 
 
IP Logged
 
Susy Creamcheese
Ex Member





Re: Snart DM
Reply #4 - 14.08.2011 at 14:58:55
 
Mikael Roos SWE-396 wrote on 08.08.2011 at 17:15:56:
Jag har letat jag också...är det DM helgen 3-4/9 och i så fall hur anmäler vi oss? Nån som vet nåt?


Mikael, nu har jag letat en gång till utan att hitta hur man anmäler sig. Det är nu 19 dagar kvar till regattan och då ca 12 dagar kvar att anmäla sig. På onsdag ses vår besättning för första gången efter sommaren och jag tänker föreslå att vi lägger ner ett ev deltagande. Vi behöver planera. Nu är jag ganska säker på att om någon vecka så dyker det plötsligt upp en länk till anmälan och så kommer två Lidingöbåtar och en från Södertälje segla regattan.
Om jag är grinig ? Ja !
Varför lägger man inte Ostcupen på stabila regattor som Vikingarnas och SSS Höstrasta ? Klubbar som vill hålla liv i entypsseglingen även om deltagandet sjunker. Det finns säkert flera regattor som skulle vara glada för en klass till.
Back to top
 
 
IP Logged
 
Mathias
Full Member
***
Offline


SWE-523
Posts: 178

Re: Snart DM
Reply #5 - 15.08.2011 at 22:22:31
 
Mr Creamcheese,

Skall försöka svara på dina frågor i tråden.

DM OST 2010
Lars Karlsson är registerad i Svenska H-Båtsförbundets-(SHF) rullor som distriktsmästare i Stockholm eller DM ost som vi kallar det. Verksamhetsberättelsen är SHF:s rullor, denna lästes även upp på årsmötet där detta fall togs upp specifikt för att i framtiden förhoppningsvis undvika sådana missförstånd. Verksamhetsberättelsen finns att ta del av på medlemssidorna på hemsidan.

Kappseglingkalendern
Hemsidan sköts främst av vår Sekreterare och Ordförande som bor i Göteborg. Det går lätt att plocka upp alla seglingar på SSF som H-båtarna är inbjudna till. Men det väsentliga är vilka seglingar där det förekommer H-Båtar. De seglingar som föregående år har lockat H-båtar brukar vi ta med till nästkommande år. Är det några nya seglingar som någon region kommer överens om att segla lägger vi självklart upp dom i kalendern. Kom gärna med förslag till nästa år, som brukligt brukas Stockholmseglarna träffas en gång i november för att göra upp vilka regattor som skall ingå i OST cupen.
Är det något som skall läggas upp i kalendern eller på hemsidan är det bara att maila oss.

Stockholmregionen
SM2010 lades i Stockholm för att få regionen att växa, tanken var att även lägga SM2011 där också. Tyvärr var det inga klubbar som vi kontaktade intresserade att arrangera ett SM. Jag håller med dig helt klart att vi måste få liv i klassen igen i OST-regionen. Det behövs engagemang för detta, och det har vår tidigare kassör Bengt Jonsson visat och det gör också vår nuvarande kassör Kjell. Men ytterligare behövs för att få fart och det kan endast göras av de lokala seglarna genom att själva snacka ihop sig.

Hoppas nu ni får tilll ett DM och att det kommer båtar!

Mathias Reman
Ordförande S. H-båtsförbundet
president@h-boat.se
0708143404
Back to top
 
WWW mathias.reman  
IP Logged
 
Susy Creamcheese
Ex Member





Re: Snart DM
Reply #6 - 16.08.2011 at 06:48:37
 
Mathias ! Tack för svar.

Först måste jag bara åter skriva att jag inte muppar ihop på att vår båt inte tillskrevs segern i DM ost. När seglingen blåstes av var vi tvåa, och blev tvåa i resultatet. Punkt slut. Det var sen när Stockholms seglarförbund skickade medaljer som det blev konstigt och jag tyckte att så här kan det ju inte fortsätta. Det är inte roligt för någon.

Sen har jag inte läst årsredovisningen, bara resultaten och rankingen här på hemsidan. Därför fortsatte jag att hävda att det korats två distriktsmästare. För så är det fortfarande.

Sen vet jag att det är några som tycker att jag ska hålla tyst och sluta gnälla. Men jag gnäller inte bara. Jag har sjösatt massor med ideér och förslag här på forumet. Sen tycker jag faktiskt att alla har rätt att vara kritiska när det ser ut som det gör. Distriktsansvarig kan inte plocka fram en länk till anmälan för DM när det är två veckor kvar och har vad jag kan se inte skrivit ett ord här på forumet.
Igen, tack för svar.
Lasse Karlsson
Back to top
 
 
IP Logged
 
Susy Creamcheese
Ex Member





Re: Snart DM
Reply #7 - 16.08.2011 at 12:43:51
 
Nu går det att anmäla sig till Stockholms DM. Sista anmälningsdag är den 26/8
Anmälan:
http://w3.gersime.se/regatta/Registration.php?Grupp=4&C_ID=96
Inbjudan:
http://www.s606k.se/wp-content/uploads/InbS606Rv1.pdf

606-klubben Stockholm:
http://www.s606k.se/

Jag såg också att sanktion är sökt (för DM) men inte behandlad ännu.

Back to top
 
 
IP Logged
 
Kjell P - SWE496
Junior Member
**
Offline


SWE-496
Posts: 83

Gender: male
Re: Snart DM
Reply #8 - 17.08.2011 at 22:02:41
 
Hej Lars och andra på forumet

Eftersom jag är kassör i förbundet och seglare i stockholmsregionen är det kanske passande att jag svarar här.

Till att börja med håller jag med övriga om att årets stockholmsserie inte fick den inriktning vi önskat med mer bana och mindre distanskappsegling.
Orsaken till detta kan vi gott diskutera, men mitt span så här långt är att vi kanske inte har tillräckliga resurser/erfarenhet/engagemang bland H-båtsseglarna i regionen. Svenska H-båtsförbundet är ju inte speciellt engagerat i lokala/regionala arrangemang utan fokuserar ju på saker som är av nationell karaktär. Vad jag menar är att vi bör fokusera mer på oss själva som H-båtsseglare i Stockholm än på Svenska H-båtsförbundet om vi vill att saker ska bli bättre här i regionen.

Jag tror också att det finns utmärkta möjligheter att göra något bättre 2012 om vi är lite smarta, men i så fall behöver vi nog starta nu. Det visade sig nämligen när Tedde, Bengt och jag ringde runt i november/december förra året att det mesta redan var bokat och klart för säsong 2011. Det skulle därför vara en utmärkt idé att ta tag i stockholmsserie och DM 2011 redan nu i augusti.

Jag skulle tro att ungefär de seglingar som funnits tillgängliga i tävlingskalendern för 2011 också kommer att finnas att välja på under 2012 om vi har tur.

Så låt oss starta en ny tråd för att diskutera - och bestämma - vilka seglingar vi vill ha med i serien nästa år, så att vi kan anmäla intresse hos berörda klubbar och börja marknadsföra seglingarna hos berörda seglare.
Back to top
 

Mvh /Kjell P.
 
IP Logged
 
Team Knock Out
YaBB Newbies
*
Offline


SWE-482
Posts: 48
Södertälje (SWEDEN)
Gender: male
Re: Snart DM
Reply #9 - 18.08.2011 at 01:22:35
 
Vi kommer om det blir några båtar, ring mig på 0733372149 eller maila på vasilij.gunnermark@peab.se om ni tänker delta i år!
Back to top
 

Rorsman: Vasilij Gunnermark
Taktik: Jesper Hardegård
Fördäck: Aron Svedin / Joar Sandström
Kolla in våran hemsida: www.laget.se/knockout
WWW  
IP Logged
 
Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic Print