Welcome, Guest. Please Login
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Signup for free on our forum and benefit from new features!
  HomeHelpSearchLogin  

Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic Print
Byte roderlager i roderbladet (Read 2246 times)
Joachim67
YaBB Newbies
*

I Love H-Boat sailing

Byte roderlager i roderbladet
01.11.2014 at 21:11:32

Hej

Demonterade mitt roder som glappar mycket i roder-bladets infästning mot skrov.

Vet någon hur man får ur roderlagret ( det som sitter i roder med stocken )

Gissar man på slipa upp platsen nedåt och byta eller sätta in bussning av delrin  

Med vänlig hälsning,

Joachim
Back to top

IP Logged

bjosve
YaBB Newbies
*

I Love H-boat Sailing

Re: Byte roderlager i roderbladet
Reply #1 - 13.12.2014 at 19:55:13

Om du menar lagret i brons som ska sitta fast i roderskäddan så har du nog mycket jobb framför dig, vad jag förstått är det monterat på hjärtstocken vilken sedan plastats in i rodret. Att montera av den skulle alltså kräva att man avlägsnar hjärtstocken, vilket kan kräva att man delar rodret eller i alla fall slipar upp där hjärtstocken är fastplastad, dvs längs hela kanten som göms bakom skäddan.

Jag hade undersökt två möjliga andra sätt att råda bot på problemet, nummer ett är att kontrollera att det verkligen är i infästningen vid skäddan det glappar, det kan vara så att glappet uppkommer av ett slitet lager i däcksgenomföringen också.

Nummer två är att du införskaffar nya invändiga sexkants-skruvar, något kortare än de som nu skruvar fast bronslagret i skäddan. Är skruvarna här för långa och därför bottnar i det gängade hålet i bronslagret så kommer det att glappa. Rodret ska gå att skruva åt ordentligt mot skäddan!
Back to top

IP Logged

Joachim67
YaBB Newbies
*

I Love H-Boat sailing

Reply #2 - 25.12.2014 at 13:02:20

Hej

Tack för svar - jo det är glapp i lagret har demonterat rodret. Inget glapp är i övre delen av lager och infästningar.

Nu vet jag inte vad som är normalt men kan röra lagret cm i sidled och känns inte normalt.

Har försökt komma i kontakt med OL båtar som idag ägs av en tysk återförsäljare ( ott) där lagret också finns som reservdel.

Får inget svar från firman. Så vill förstå hur jag får ur laget. Det lättaste verkar var att öppna rodret nedåt ( slipa upp ) och ta ur det. Roderkäddan slutar ju vid lagret.

Men vet inte om det är rätt sätt att öppna rodret ?

Alternativt om jag inte får tag i reservdel är att göra en delrin bussning i det. I värsta fall svarva ett helt nytt Sad

http://www.ott-yacht.de/en/shop/shop.html?artgroup1=H-Boot&artgroup2=Ruder&artnu...

Men tacksam om någon som kan roder konstruktion vet hur mab 'öppnar' det...

Med vänlig hälsning,

Joachim
Back to top

IP Logged

bjosve
YaBB Newbies
*

I Love H-boat Sailing

Reply #3 - 03.01.2015 at 12:21:32

En länk till ritningen över rodret finns här: http://h-boat.se/nya/wp-content/uploads/2013/03/baada33.pdf

Det går också att klicka sig till den via hemsidan. Ett nytt lager borde gå att få tillverkat hos närmsta firma med tillgång till styrd fräs, men räkna med att det kan blir dyrare än vad det blir att beställa hem en reservdel från ott.

Vad det gäller att avlägsna lagret så är nog slipning ända vägen att gå, och räkna med att få slipa mycket. Vid närmare undersökning av hjärtstockens infästning i rodret enligt ritning, sitter även två utskott fastsvetsat på hjärtstocken för bättre momentöverföring, har du otur så kan det sluta med att du får slipa upp så att även dessa kan tas loss.

Det är ju helt klart värt att testa att slipa bara kring undre delen av lagret och se om du kan demontera utan att slipa sönder allt. Sedan följer plastjobb med matta och väv för att få det starkt igen. Lycka till och jag ser gärna fram emot uppdatering över hur det går med reparationen.
Back to top

IP Logged

Joachim67
YaBB Newbies
*

I Love H-Boat sailing

Reply #4 - 18.01.2015 at 17:54:30

Lite steg framåt.

Beställt lagret från OTT med lite instruktioner. Blir till att skära upp det 'underifrån' i steg till det går att få ut och pilla dit den nya.

Kan man ladda upp bilder här på något sätt ?

Back to top

IP Logged

Joachim67
YaBB Newbies
*

I Love H-Boat sailing

Reply #5 - 15.03.2015 at 20:09:34

Back to top
« Last Edit: 15.03.2015 at 22:12:31 by Joachim67 »  

IP Logged

Page Index Toggle Pages: 1