Welcome, Guest. Please Login
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Visit YaBB today Wink
  HomeHelpSearchLogin  

Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic Print
h-båd alder og pladsering af røstjern (Read 5689 times)
aakildevej
YaBB Newbies
*

I love H-boat sailing

h-båd alder og pladsering af røstjern
16.01.2013 at 20:25:39

Hej
Jeg roder med at købe en h-båd og vil gerne have en hvor vanterne ikke går hen og giver problemer i forhold til skødning af fok. Er der noget byggeår hvorfra det ikke længere er et problem og i modsat fald hvad er så kontrolmålet jeg skal tage? I klassebestemmelserne er målene angivet som cirkelbuemål?? Hvad skal målet være i en ret linie fra forstag til røstjern?
Back to top

IP Logged

Forum Admin
YaBB Administrator

Re: h-båd alder og pladsering af røstjern
Reply #1 - 17.01.2013 at 17:05:15

Vad jag vet är det bara båtar som Elvström producerat som har "felplacerat" röstjärnen. Andra tillverkare har inte detta problem.

Mvh
Ludvig
Back to top

/Admin
IP Logged

aakildevej
YaBB Newbies
*

I love H-boat sailing

Reply #2 - 17.01.2013 at 18:26:48

Tak for hurtigt svar! Vil det sige at jeg bør undgå Elvstrømmodellerne hvis jeg også vil sejle lidt kapsejlads? Jeg har lige fået at vide at jeg også specielt skal kikke efter bundstokkenes tilstand - er der andet der er specielt for H-både?
Back to top

IP Logged

Forum Admin
YaBB Administrator

Reply #3 - 17.01.2013 at 23:33:24

Vilken årgång är du ute efter och vilken prisklass?

Generellt är H-båten ganska välbyggd även om det finns en del saker som kan komma med åren. Jag har dock aldrig hört att det är problem med bottenstockarna men ibland kan det vara lite problem med skarven mellan skrov och köl, detta gäller för båtar tillverkade fram till ca 1985.

Vissa båtar har fått lite sprickor i gelcoaten vid röstjärnen men det verkar inte påverka egenskaperna. En del båtar har också haft problem med roder men dessa problem lär nog vara ordnade vid det här laget. Båtar tillverkade efter 1985 har oftast inplastad köl vilken tenderar att spricka lite i underkant om båten stått på trailer mycket men det är ganska enkelt att åtgärda.

Generellt kan man nog säga att H-båtar håller ganska bra skick och har få svaga punkter. Lycka till med ditt köp!

Mvh
Ludvig
Back to top

/Admin
IP Logged

aakildevej
YaBB Newbies
*

I love H-boat sailing

Reply #4 - 21.01.2013 at 22:19:26

Lige nu har jeg kik på en Botnia fra 77 den ser umiddelbart ok ud men der er kun det jeg vil kalde "tursejl" til den - masten er angiveligt noget yngre? end båden - det ser ikke ud til at der er nogen poblemer med samlingen mellem køl og skrog - hvad mon sådan en er værd?
Back to top

IP Logged

Jesper Andersen, DEN 94
YaBB Newbies
*

DEN-94, Betty Boop
Hvidovre Sejlklub/KøgeSejlklub
Reply #5 - 25.01.2013 at 07:24:24

Hej, jeg vil bare skrive lidt vedr. rystjerns placering. Denne placering er gennem tiden flyttet længere bagud, da vinklen på sallingen er blevet ændret, samt masten er kommet længere bagover end da H-båden var ny. Der er derfor angivet på tegningen et max & min. mål på placeringen som er: max: 3250 og min: 2850 målt fra bolt i forstaget.
Jeg har selv en Elvstrøm fra 73 som jeg sejler kapsejlads med, jeg har selv flyttet rystjernene, og det er nemt nok. Du er velkommen til evt. at høre hvordan.
Der er altså ingen H-både hvor rystjernene er "fejlplaceret", men de har med tiden ændret placering.
Hvis man evt. bare vil sejle aftensejladser i klubben, kan man altså roligt købe en Elvstrøm båd

Sejlerhilsen fra

Jesper Andersen
DEN 94, Hvidovre
Back to top

Jesper Andersen, Elvstrøm DEN-94, skrog nr. 30. rød.

IP Logged

aakildevej
YaBB Newbies
*

I love H-boat sailing

Reply #6 - 25.01.2013 at 14:57:57

Hej Jesper - Ludvig m.fl.
Skal det forstås sådan at der findes h-både med Røstjernspladsering spredt ud over hele tolerencen? Eller er det efter en bestemt årgang at røstjernene er blevet flyttet tilbage til det "optimale" punkt?
Er det bare at måle den lige linie mellem punkterne (cirkelbue)?
Er det ikke rigtigt forstået at en båd hvor røstjernene sidder "fremme" ikke kan sejle med en "moderne/ny" fok?
Og ja tak skriv lige et par ord om hvordan det med røstjernene kan gøres.
VH Mogens Mikkelsen 5762 V. Skerninge

Back to top

IP Logged

Jesper Andersen, DEN 94
YaBB Newbies
*

DEN-94, Betty Boop
Hvidovre Sejlklub/KøgeSejlklub
Reply #7 - 26.01.2013 at 22:12:46

Hej igen Mogens, det er rigtigt forstået at der findes ældre H-både med røstjern placeret forskelligt. Der er dog efter en bestemt årgang som jeg ikke kan huske, hvor de så er tilbage på det "nye" mål. Det er også rigtigt at du på en båd hvor røstjern sidder "fremme" ikke kan hale en moderne fok helt hjem uden at den rammer over/undervantet fordi den er længere.
Du er velkommen til at skrive til mig på min mail som du finder i "register" på siden under DEN 94, så kan du høre mere om flytning at røstjern på en gammel Elvstrøm.

Sejlerhilsen fra Jesper
Back to top

Jesper Andersen, Elvstrøm DEN-94, skrog nr. 30. rød.

IP Logged

Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic Print