Welcome, Guest. Please Login
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Welcome to our forum.
  HomeHelpSearchLogin  

Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic Print
Läckage i hjärtstocken (Read 9599 times)
Lars L
YaBB Newbies
*

Läckage i hjärtstocken
07.05.2012 at 22:03:07

Hej! JMin båt läcker in i ett ställe under sittbrunnen som annars är ett "dött" utrymme, och jag drog slutsatsen att det är genomföringen till hjärtstocken som är problemet. Jag misstänker att det antingen har bildats sprickor runt genomföringen, eller så är det någon packning som har börjat läcka.

Egentligen tycker jag det är lite konstigt att den skulle vara konstruerad så att det finns en sådan packing under vattenlinjen istället för en tät "cylinder" hela vägen upp runt hjärtstocken. Men enligt google så är det tydligen ganska vanligt.

Finns det någon som känner igen problemet? Om det är packningen, var får man tag på en ny sådan? Det är en artekno, byggd -72.

Tacksam för svar! Sjösättning är bokat om två veckor, så det brinner i knutarna. =)
Back to top

IP Logged

Kjell P - SWE496
Junior Member
**

SWE-496

Re: Läckage i hjärtstocken
Reply #1 - 10.05.2012 at 22:23:40

Hej,

Verkar osannolikt att det skulle läcka in vatten i båten pga otät packning kring hjärtstocken.
På min Artekno 1980 så är det ett kopparrör hela vägen upp från botten till däck. Hjärtstocken sitter ju bakom sittbrunnen, så det bör vara enkelt att inspektera.

I och för sig har jag ofta vatten i botten på båten precis framför hjärtstocken (där skäddan går ner), men det tror jag bara beror på läckage vid akterstagen och andra ställen.
Back to top

Mvh /Kjell P.

IP Logged

Lars L
YaBB Newbies
*

Reply #2 - 11.05.2012 at 08:49:00

Problemet är att jag inte kan inspektera utan vidare, eftersom axeln passerar en dubbelbotten. Så det vattnet som läcker in hamnar i ett dött utrymme som jag tömmer genom att dra ur en plugg precis akter om självlänsen, så att vattnet rinner ner till kölsvinet. Har inte du dubbelbotten?

Vad jag förstår så är det möjligtvis två lager; ett kopparrör upptill och ett plastlager nedtill. Det skulle ju kunna vara mellan dessa som läckaget uppstår. Alternativt så behöver jag bara lägga på lite epoxi runt lagret nedtill.
Back to top

IP Logged

Forum Admin
YaBB Administrator

Reply #3 - 11.05.2012 at 09:54:05

Det låter som att det var en annan typ av lösning på de tidigare årsmodellerna. Min båt är från -75 och har liksom Kjells båt ett kopparrör hela vägen. Jag har ingen dubbelbotten och jag gissar att Kjell inte har det heller.

Nu vet jag inte riktigt vilka resurser du har och vilken kunskap du besitter men vore det inte lämpligt att riva bort den där dubbelbottnen så att du kan se hur det ser ut och sedan trä på ett rör och plasta dit det. Känns som att det är en vattentät lösning. Dock är det ju svårt att säga hur och var lagret/en sitter men du får iaf reda på hur allt ser ut om river bort dubbelbottnen.

Angående det döda utrymmet så finns det bara direkt under sittbrunnen på min båt.

Skicka gärna några bilder till admin@h-boat.se så kanske det blir lättare att förstå vad du menar.

En liten fundering bara, hur vet du att det läcker om inte båten är i vattnet?

Mvh
Ludvig
Back to top

/Admin
IP Logged

Lars L
YaBB Newbies
*

Reply #4 - 11.05.2012 at 11:12:32

Jag har inte speciellt mycket resurser om du tänker på verktyg. En verktygsväska är i princip det jag har. Så jag kan inte svarva nya lager eller något sådant. Men riva upp dubbelbotten och ta en titt inifrån kanske inte är så dumt för det här projektet. Då kan jag dessutom se tydligare om det är tätt efter sjösättning.

Anledningen till att jag vet att det läcker är att dubbelbotten fylldes med vatten i somras, så jag fick dra ur pluggen från ruffen och ösa en gång i veckan. Det kan inte gärna vara något annat än hjärtstocken tänker jag.

Jag har mailat en bild som jag tog i höstas. Tack för hjälpen!
Back to top

IP Logged

Lars L
YaBB Newbies
*

Reply #5 - 19.06.2012 at 21:14:46

Ok här kommer en slutrapport. Jag monterade loss rodret, vilket först krävde att jag grävde ett ca 1m djupt hål i marken. Jag sågade även ur dubbelbotten. Bussningen nedtill hackades ut med stämjärn och kopparhylsan bankade jag loss och drog ut med hjälp av storskotstaljan.

Jag fick tag på en gubbe som svarvade till en ny bussning och fixade en ny kopparhylsa. Även upptill, där axeln kommer upp genom däck, sitter en motsvarande bussning som också byttes ut.

Bussningen nedtill överlappar utsidan kopparhylsan ett par cm. Nedanför kopparhylsan (ca 5 cm från underkant kopparhylsa till botten) ska den ha axelns diameter plus ca 0.5 mm. Samma innerdiameter i den övre bussningen. Kopparhylsan ska ha något större innerdiameter.

Jag tätade nedtill med sikaflex. Lade även en sträng runt hylsan i skarven på insidan skrovet. Nu är den sjösatt och det verkar helt tätt. Anledningen till att det läckte var att det hade ärgats hål genom kopparhylsan. Men om det har hållt i 40 år så håller det nog i 40 år till.

Jag mejlar bilder till admin. Tack för hjälp och råd!
Back to top

IP Logged

Kjell P - SWE496
Junior Member
**

SWE-496

Reply #6 - 20.06.2012 at 20:19:57

Kul med lite efter-rapport.
Och tänkvärt att det tydligen kan bli hål på koppardetaljer. Ganska oväntat men bra att ha koll på för oss med lite äldre båtar.
Back to top

Mvh /Kjell P.

IP Logged

Hallbergsf
YaBB Newbies
*

I Love H-boat Sailing

Reply #7 - 17.07.2012 at 21:16:28

Hejsan Lars,

Det verkar som om jaghar exakt samma läckage som du beskriver på min Artekno -73. Efter en segling i ganska hård vind förra veckan så stod det ett par cm vatten i kölsvinet.
Först misstänkte jag lösa kölbultar men när jag torkat upp vattnet så såg jag att det fylls på akterifrån. Jagföljer vattnet och kommer in långt inunder sittbrunnen ifrån ruffen där man endast kan se ett litet hål som det sipprar ur.

Det hålet måstevara någon form av avrinning ifrån dubbelbotten misstänker jag. Tyvärr är min inspektionlucka igenplastad någongång så det går inte att se själva läckan.

Som jag ser det har jag två alternativ på tillsvidarelösning då hon ligger i vattnet:

1). Försöka nå till det lilla hålet under sittbrunnen med något tätningsmassa eller kanske en kork.

2). Såga upp dubbelbotten och försöka täta kopparhylsan (som troligen har ärgat som du beskriver). Admin gavmig ett mycket bra tips om hurdet skulle kunna göras med enslang, slangklämmor och sikaflex.

Har du några råd? Det läcker trots allt lite grann och jag bara hoppas det inte blir värre under kommande seglingar

Tack för bra inlägg och mycket tacksam för alla tips.

Hallberg
Back to top

IP Logged

Lars L
YaBB Newbies
*

Reply #8 - 22.07.2012 at 18:00:23

Tjena,

Om läckan uppstod på grund av hårt väder så kanske det inte är just kopparhylsan som läcker. Den ärgar ju inte snabbare på grund av vädret. I så fall kanske det är tätningen som har slitits sönder. Jag antar att det är rätt svårt att täta i skarven mellan hylsa och skrov i dubbelbotten så länge det är blött. Jag har hört att det kan läcka genom sprickor i skäddan på vissa H-båtar. Det skulle också vara svårt att laga under sommaren.
Om du sågar upp dubbelbotten och upptäcker att det inte går att fixa förrän du står på land så har du ju två hål att täta.

Min båt har en gummipropp i hålet som du beskriver. Utan den hade båten förmodligen sjunkit förra sommaren... Det är ett ganska stort utrymme, minst 200 liter skulle jag tro, så om du väljer att fylla igen hålet från ruffen så kommer du segla runt med en hel del extravikt i aktern.

Jag skulle föreslå att du fixar nån slags propp till avrinningshålet, alternativt sätter in en länspump om du inte kommer besöka båten regelbundet. Sen kan du laga läckan i höst.

Lycka till!

/Lars
Back to top

IP Logged

Hallbergsf
YaBB Newbies
*

I Love H-boat Sailing

Reply #9 - 09.08.2012 at 15:32:59

Hej Lars!

Tack för ditt svar och dina tips. Jag insåg att du har helt rätt, sågar jag upp dubbelbotten får jag ju faktiskt två hål som kan ställa till det ifall jag inte lyckas täta. Det märkliga med läckan är att den är väldigt inkonsekvent så jag har helt enkelt bara låtit den vara nu i sommar och öst båten då och då, det rör sig om någon halvliter–liter per dag när jag seglar och mindre när båten ligger förtöjd.

Så jag sågar upp dubbelbotten i höst när den tas upp och kikar hur det ser ut. Tyvärr kan jag ju inte riktigt se läckan då, men jag antar att om jag fyller botten med vatten så kan jag se ifall det rinner ut vid rodret. Jag skulle ju vara väldigt intresserad av de bussningar du fick tillverkade och ev. kopparrör till våren då det blir byte isf. Vart/vem var det som tillverkade dem till dig?

Hoppas du haft en bra båtsommar, det har jag!

//Markus
Back to top

IP Logged

Lars L
YaBB Newbies
*

Reply #10 - 20.08.2012 at 08:15:42

Ja, med en trädgårdsslang kan du ju fylla upp utrymmet och se var läckan är. Jag hade ingen slang, men det blev uppenbart när jag såg hålet i kopparhylsan. Jag fick tag på en privatperson som fixade båtar i Göteborgsområdet:
http://www.batreparation.se/

Bussningarna är gjorda av delrin. Se bilder här:
https://picasaweb.google.com/lars.lind83/120513Batmek?authuser=0&feat=directlink...

/Lars
Back to top

IP Logged

Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic Print