Welcome, Guest. Please Login
YaBB - Yet another Bulletin Board
  We've upgraded to YaBB 2!
  HomeHelpSearchLogin  
 
Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic Print
Rigglängd på utombordsmotor? (Read 4571 times)
alexon
YaBB Newbies
*
Offline


S-3O Balder
Posts: 18

Rigglängd på utombordsmotor?
06.03.2012 at 13:38:32
 
Jag blev av med snurran, och måste skaffa en ny. Vill helst ha en liten och lätt. Båthandlaren visade en Suzuki 2,5 hk på 13 kg. Men den finns bara med kort rigg. Är den tillräckligt djup, eller kommer den att vispa luft i krabb sjö?

Andra alternativ som finns med lång rigg är Hondas 2,3 hk med samma vikt ( den är dock fläkt-/luftkyld), och Yamahas 2,5 hk, som väger 17 kg men är vattenkyld. Vad är att föredra?

Back to top
 

Ligger i Råå
 
IP Logged
 
Kjell P - SWE496
Junior Member
**
Offline


SWE-496
Posts: 83

Gender: male
Re: Rigglängd på utombordsmotor?
Reply #1 - 17.03.2012 at 19:03:45
 
Jag skulle definitivt föredra en med lång rigg.
Åker själv med en Johnson 3,3 hk, som hittills aldrig haft för lite kraft.
Back to top
 

Mvh /Kjell P.
 
IP Logged
 
Stebler
YaBB Newbies
*
Offline


I love H-boat sailing

Posts: 17

Re: Rigglängd på utombordsmotor?
Reply #2 - 21.03.2012 at 16:35:43
 
Jag skulle köpa en jättelång rigg. Vår rigg är för kort vilket resulterar i att så fort någon går fram på fördäck så åker propellern upp i luften. Det gör ju att tilläggningar i lite hårdare vind blir onödigt händelserika… 

//S//
Back to top
 
 
IP Logged
 
alexon
YaBB Newbies
*
Offline


S-3O Balder
Posts: 18

Re: Rigglängd på utombordsmotor?
Reply #3 - 21.03.2012 at 22:09:37
 
Tack för era svar. Lång rigg får det bli. Det är säkert bra med en extra lång, men man hamnar då på 28 kg, eftersom det finns inte till de lätta småmotorerna.

Men hur stor betydelse har motorvikten? Det finns småsnurror på 13, 17, 21 och 28 kg. H-båten har så tunnt akterskepp, och den ligger redan ganska lågt. Är det värt viktminskningen med en klen motor?

De lätta motorerna har ingen back, utan man får snurra hela motorn. Verkar vara en vansklig manöver, då man står långt bak. Blir det smidigare och säkrare om man har backväxel?
Back to top
 

Ligger i Råå
 
IP Logged
 
Stebler
YaBB Newbies
*
Offline


I love H-boat sailing

Posts: 17

Re: Rigglängd på utombordsmotor?
Reply #4 - 22.03.2012 at 07:18:26
 
Jag skulle nog föredra backväxel.

Vår motor är ganska lätt men båten ligger ändå för lågt i aktern och vi måste nu höja vattenlinjen där lite. När man tävlar så lämnar man ju motorn på land eller surrar den på durken så då spelar det väl mindre roll vad den väger. Vi har 5 hk på vår motor och det räcker ju mer än väl (tror att båten gör 6,5 knop på full gas). Vi tänkte sälja den i år och köpa en med 3 eller 4 hk med längre rigg och intern tank istället för smidigare hantering.

//S//
Back to top
 
 
IP Logged
 
Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic Print