Welcome, Guest. Please Login
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Latest info can be found on the YaBB Chat and Support Community.
  HomeHelpSearchLogin  

Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic Print
Skrovet buktar in vid röstjärnen (Read 4498 times)
Rasmus
YaBB Newbies
*

I Love H-boat Sailing

Skrovet buktar in vid röstjärnen
19.02.2012 at 10:28:02

Hej!

Jag köpte förra året en Scanboat som stått på land ett par år.

I slutet av säsongen upptäcktes det att skrovet har börjat bukta in vid röstjärnen samt att däcket på samma ställe har rest sig och nästan lossnat från skrovet.

Är det någon som har erfarenhet av detta eller tips på hur jag ska gå tillväga? Det verkar som om skrovet vid röstjärnen av någon anledning är för svagt eller att krafterna från vanten går inåt istället för uppåt.

Tacksam för alla tips och idéer!

Mvh

Rasmus Mattsson
Back to top

IP Logged

Kjell P - SWE496
Junior Member
**

SWE-496

Re: Skrovet buktar in vid röstjärnen
Reply #1 - 17.03.2012 at 19:27:50

Hej Rasmus,

För några år sedan var det en artikel i H-båds nyt (den danska som även skickas ut till medlemmarna i Sv H-båtsförbundet) om hur man åtgärdade just detta problem genom att plasta på förstäkrningar över PVC-rör vid röstjärnen.

Dessvärre kan jag inta hitta vilket nummer det var. Kanske någon annan läsare av detta forum minns och kan ordna en kopia.

Jag vill minnas att det blev lite diskussioner om sådana förstärkningar var i linje med klassregeln, men det kanske inte spelar så stor roll just nu.
Back to top

Mvh /Kjell P.

IP Logged

Rasmus
YaBB Newbies
*

I Love H-boat Sailing

Reply #2 - 29.04.2012 at 08:41:56

Hej!

Tack för svar!

Jag har hittat en sorts lösning via IF-båtarnas gamla tidning också (höstnumret 1986 tror jag det är) där de plastar in knän för att stärka upp så eventuellt blir det en sån lösning.

Det är klart att jag vill att den ska vara i linje med reglerna men jag vill ännu hellre att den ska vara seglingsbar då jag troligtvis ändå inte kommer att entypstävla med den som det är nu.

Mvh

Rasmus
Back to top

IP Logged

Mathias
Full Member

SWE-523

Reply #3 - 01.05.2012 at 23:06:23

Jag har sett det på flera båtar att det buktar in lite. Vet inte hur vanligt det är, men frågan är om du behöver göra något åt det.
Buktar in när det blåser mycket eller lite?
Back to top

WWW mathias.reman  
IP Logged

Rasmus
YaBB Newbies
*

I Love H-boat Sailing

Reply #4 - 15.07.2012 at 19:37:35

Hej!

Ledsen för sent svar, det var så lite svar i tråden att jag har glömt kolla det själv.

Det buktade in ganska rejält under alla sorters vindar och även vid kajen. Skrovet hade dragits in ett par centimeter totalt. Det buktade in så pass mycket att däcket vid röstjärnen hade börjat lyfta!

Jag har precis sjösatt efter att ha plastat upp knän under röstjärnen samt ändrat röstjärnen infästningar så vi får se hur det håller ihop i år.

Tack för svar!
Back to top

IP Logged

Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic Print