Welcome, Guest. Please Login
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Welcome to our forum.
  HomeHelpSearchLogin  

Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic Print
Byta röstjärn (Read 3058 times)
Rikke
Guest

Byta röstjärn
03.10.2011 at 18:16:59

Hej,
Jag undrar hur röstjärnen är konstruerade under däck (artekno-76). Tänker att jag ska byta dom till nästa år. Är det besvärligt? Nått särskilt att tänka på? Dom är ju rätt viktiga prylar om man säger så.
Ber man nån tillverka nya, eller kan man köpa dom färdiga någonstans?
Back to top

IP Logged

Susy Creamcheese
Ex Member

Re: Byta röstjärn
Reply #1 - 03.10.2011 at 20:16:52

Back to top

IP Logged

lb
Full Member

Reply #2 - 04.10.2011 at 10:08:38

Varför ska du byta röstjärnen? är de lösa, frostsprängningar eller är du bara osäker på tillståndet?

Kul om någon kan ha nytta av det jag gjort men det måste tilläggas att min båt är tillverkad av Scanboat och allt är inte lika mellan min och en Artekno. De skillnader som jag noterat angående röstjärnen är att mina röstjärn egentligen är ett plattjärn som går rakt genom däck medan Artekno har ett plattjärn under däck med två hål i som den övre delen av röstjärnet (där vanten fästes) bultas/skruvas fast i. Eventuellt är det bara ett lite grövre plattjärn i aluminium som är plastat på undersidan av däcket med fästhål i, ser ut så på Botniabåtar om jag minns rätt.

Det går nog inte att hitta någon som säljer röstjärn speciellt för Artekno så det bästa är väl att gå till någon "smed" och be denna att göra nya. Se bara till att du får en bra rostfri kvalitet.

Angående hur svårt det är att göra så skulle jag säga att det nog är ganska lätt om du har hyfsad koll på plastning, troligen blir du tvungen att montera bort en del inredningsdetaljer för att förenkla jobbet eftersom de sitter ovan skåpen eller motsvarande. När jag tog bort mina använde jag ett vasst stämjärn att hugga väck plasten men var noga så att du bara hugger i den plast som är lagd för att röstjärnet och inte i skrovet!

Något att tänka på: Se till att alla ytor är nyslipade och fettfria samt att däcksidan är absolut torr. Använd en ganska tunn väv när du plastar då den lättare anpassar sig efter snäva vinklar. Eftersom det inte enligt min tolkning finns några bestämmelser angående vilket mtrl som ska användas vid plastning rekommenderar jag bra epoxi och väv då det har avsevärt högre fäststyrka än polyester samtidigt som det inte avger lika hemska dofter även om andningsmask är krav vad du än plastar med. Tänk också på temperaturen oavsett vilket material du plastar med, minst 15 grader men helst 18 för bästa resultat.

Har du fler frågor är det bara att fråga

Mvh
Ludvig
Back to top

IP Logged

Rikke
Guest

Reply #3 - 04.10.2011 at 12:05:18

Ett av röstjärnen är lite löst märkte vi nu vid avriggning. Och ska man ändå härja, så känns det lika bra att fixa runt om.

Svärfar är båtbyggare och jobbar med både plast och trä, så kunskapen finns väldigt nära. Så det ska nog gå bra. Tänker att han får hjälpa oss att få dit järnen på ett bra sätt, men det är alltid bra att veta på ett ungefär hur det ser ut innan man börjar ta bort.
Det där med värme är ju inget vi är bortskämda med här om vintrarna, men jag hoppas kunna hitta nån verkstad där vi kan rulla in och grejja med detta.
Om vi har tur kanske plattjärnen är bra, men att själva öglan är dåligt bultad? Jaja, det blir ett projekt för vintern.
Tack för svaret, Ludvig. Det är inte omöjligt att fler frågor kommer Smiley
Back to top

IP Logged

Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic Print