Welcome, Guest. Please Login
YaBB - Yet another Bulletin Board
  YaBB is sponsored by XIMinc!
  HomeHelpSearchLogin  

Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic Print
Roderlager (Read 2730 times)
henkan
YaBB Newbies
*

SWE-437

Roderlager
08.11.2010 at 11:55:24

Hej!

Ska byta roderlager på min h-båt under vintern och har lyckats få bort rodret ifrån båten, vilket gick utan större problem. Däremot sitter nedre lagret (det som sitter i botten på båten) fast ordentligt. Lagret är ett plastlager som är islaget i båten underifrån därefter kommer ett kopparrör som hjärtstocken går i hela vägen upp till däck. Är det någon som har tips på hur man kan få bort det undre lagret utan att stå och gräva/hacka bort bit för bit ?
Båten är en artekno-79
Back to top

IP Logged

henkan
YaBB Newbies
*

SWE-437

Re: Roderlager
Reply #1 - 08.12.2010 at 11:53:44

Har nu fått bort roderlagret, men det visade sig att delrin/plastlagret måste varit islaget först därefter sitter ett kopparrör islaget i lagret ovanifrån vartefter allt är fastplastat i botten. Det jag har hackat bort är nedre delen av plastlagret underifrån och upp till kopparröret.

Frågan är om man måste ta bort rör och hela paketet eller om ett nytt lager att slå i underifrån räcker. Tyvärr är hålet i botten inte riktigt runt längre men det kanske går att plasta alt borra större för att få det runt?

Någon som gjort samma operation ? Hur gjorde ni ?
Back to top

IP Logged

henkan
YaBB Newbies
*

SWE-437

Reply #2 - 30.05.2011 at 21:07:33

Här kommer lite uppföljning.
Det slutade med att jag köpte ertalyte som en klubbkompis svarvade till nya lager till botten och däcksgenomföring. Lagret i skäddan svarvades ur och en ny rostfri hylsa sattes på tappen på roderaxeln för att bli rund igen. Den gamla roderhylsan i koppar ersattes med ett glasfiber/epoxy rör (G10) som plastades fast där det gamla kopparröret suttit.  Först fästes nya hylsan med epoxy spackel. Sedan plastades det med epoxy/huggen fiber och därefter med totalt 10 lager 200g väv.   Idag sjösatte vi och inget glapp kändes i rodret. Nu får resten av säsongen utvisa om det var värt besväret att få lite bättre roderkänsla.
Back to top

IP Logged

Lars L
YaBB Newbies
*

Reply #3 - 10.05.2012 at 15:27:24

Jag har fått läckage i genomföringen och misstänker att jag måste byta lager. Jag har inte tagit loss rodret än, men du vet ju hur det ser ut.

Varför måste det vara två olika hylsor? Då måste det väl vara tätt i kontakytan mellan de två. Är det inte lättare med en hylsa som går från däcksgenomföring upp till däck? Det vore verkligen kanon om du kunde ge lite bra input här, jag har ingen aning om vad jag ska göra och jag har två veckor på mig...
Back to top

IP Logged

Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic Print