Welcome, Guest. Please Login
YaBB - Yet another Bulletin Board
  We've upgraded to YaBB 2!
  HomeHelpSearchLogin  

Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic Print
Vinterförvaring? (Read 1918 times)
Gustav S
YaBB Newbies
*

I love H-boat sailing

Vinterförvaring?
19.09.2010 at 16:44:40

Hej,

Jag har precis köpt en h-båt och har aldrig tidigare ägt segelbåt. Till båten fick jag ett antal stålstöttor för vinterförvaring och min fundering är hur man brukar förvara båten över vintern?

Ställer man den på kölen? Vad har man i så fall under?

Tacksam för lite tips, eller länkar..
Gustav
Back to top

IP Logged

Lasse H
YaBB Newbies
*

I love H-boat sailing

Re: Vinterförvaring?
Reply #1 - 21.09.2010 at 14:40:43

Det kan ju vara idé att ha lite brädor som kölpallning. Båten ska vila på kölen, stöttorna håller den upprätt. Själv har jag byggt två små pallningar av impregnerat virke, men vad som passar bäst beror ju delvis på hur båten transporteras till uppläggningsplatsen. Vi har krav inom min båtklubb hur hög kölpallningen ska vara, mest beroende på att det ska passa till båtvagnen. Så att kolla med båtklubben kan vara en idé. Smiley

H-båten är lätthanterlig (lätt och inte särskilt djupgående) och har du stöttor kommer det vara hur enkelt som helst att få det bra och stabilt. Titta bara till stöttningen några gånger under vintern eftersom de lätt rör lite på sig. Men det är ju rätt naturligt, man vill ju gärna se att presenningen ligger kvar också så då kan man passa på att känna lite på stöttorna med... Wink
Back to top

Lasse Hardell // S-29

IP Logged

Gustav S
YaBB Newbies
*

I love H-boat sailing

Re: Vinterförvaring?
Reply #2 - 22.09.2010 at 14:55:54

Ok tack för tipsen.

Mvh
Gustav