Welcome, Guest. Please Login
YaBB - Yet another Bulletin Board
  YaBB is sponsored by XIMinc!
  HomeHelpSearchLogin  
 
Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic Print
Harken windward sheetingcar (Read 6472 times)
Kapten Karlsson
Guest





Harken windward sheetingcar
05.07.2010 at 17:53:07
 
Nån som vet ifall det går att använda en sån om skotbalken är i nivå med tofterna ? Om inte, hur mycket högre tror ni är minimum för att funka ?
Båten är ju 50 % crusing så jag måste kunna ha bordet i brunnen  Roll Eyes
Kapten karlsson
Back to top
 
 
IP Logged
 
sotarn
Junior Member
**
Offline


fd SWE-301
Posts: 68

Gender: male
Re: Harken windward sheetingcar
Reply #1 - 05.07.2010 at 23:26:15
 
Det lär ju funka, så länge du får ett drag i sidled på storskotet släpper vagnen lälåset. Men är det värt pengarna kan man undra, vagnarna är ohemult dyra så jag tycker inte det. Du kan lika gärna ordna ett arrangemang med ändlöst vagnskot så att du kan släppa lälåset uppe i lovart.
Back to top
 

Hälsn,&&//Daniel
 
IP Logged
 
Kapten Karlsson
Guest





Re: Harken windward sheetingcar
Reply #2 - 07.07.2010 at 09:56:32
 
Jo dom är dyra men jag hade en sån på en J/24 och tyckte att det var guld. Jag har i dag ett ändlöst system men hittar ingen bra placering för skotlåset. Dragriktningen blir alltid avig. Sen är min vagn på väg att ge upp så en investering är ändå på gång.
Sen vet jag inte om jag var otydlig. Jag tror att vinkeln till skotvagnens skotlås kan bli för brant om balken är i nivå med toften ? Man har ju ingen lust att behöva böja sig ner och lirka in linan i skotlåset i alla slag. Linan ska ju ligga i låset när man drar i den.
Kapten Karlsson
Back to top
 
 
IP Logged
 
sotarn
Junior Member
**
Offline


fd SWE-301
Posts: 68

Gender: male
Re: Harken windward sheetingcar
Reply #3 - 07.07.2010 at 15:16:28
 
DET kan nog bli ett problem. Man vill ju kunna ta hem när man vill och samtidigt också kunna släppa efter när man vill. Tror ändå mer på ändlöst och råttorna på sargen sedan ett block vid änden av skenan som bryter 90 grader uppåt så att du drar hem vagnen genom att dra rakt upp. Så kör jag och det funkar fint. Alternativt så kan du köra harkenvagnen (finns ju andra tillverkare av liknande vagnar med) och de två blocken så du tar hem genom att dra rakt upp även där, men det kanske skulle kännas fel?
Back to top
 

Hälsn,&&//Daniel
 
IP Logged
 
Kapten Karlsson
Guest





Re: Harken windward sheetingcar
Reply #4 - 11.07.2010 at 16:00:23
 
Nu har jag mätt hur högt jag kan ha skotbalken, alltså balken innan skena och vagn. 160 mm högre än tofterna är max för att kunna ha bordet i brunnen. Det skulle innebära att jag får den 20 mm högre än på J/24,an jag hade. Där sitter man ju i nivå med balken och nu sitter man ca 140 mm högre på skarndäck. Då borde det funka. Skrik till ni som tror att det går åt skogen.
Kapten karlsson
Back to top
 
 
IP Logged
 
Bengt_J
Junior Member
**
Offline


SWE-546
Posts: 61

Re: Harken windward sheetingcar
Reply #5 - 01.09.2010 at 14:12:00
 
Kapten Karlsson

Du verkar dra mycket nytta av H-båtsforum, men inte beredd att betala för det. Hur vore det att betala en medlemsavgift, som till mycket stor del går till att driva denna hemsida.

Mvh/Bengt J
Back to top
 
 
IP Logged
 
Kapten Karlsson
Ex Member





Re: Harken windward sheetingcar
Reply #6 - 01.09.2010 at 15:13:38
 
Bengt! Vi kommer och seglar DM nu i helgen sen ska jag inte besvära dig, H-båtssverige och det här forumet mer.
Kapten Karlsson
Back to top
 
 
IP Logged
 
Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic Print