Welcome, Guest. Please Login
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Signup for free on our forum and benefit from new features!
  HomeHelpSearchLogin  

Pages: 1 2 
Send Topic Print
Baktung båt? (Read 19780 times)
Larsa
Guest

Baktung båt?
25.06.2007 at 17:29:35

Jag har problem med att båten verkar vara baktung, även när ingen är i båten och ankare och batteri ligger i fören. Det enda som väger nåt nämnvärt i aktern är en 4hk-motor och 15-liters bensintank. I fören blottas bottenfärgen (fast det kan ju vara felmålad vattenlinje), och i sittbrunnen sipprar det alltid upp vatten så fort man sitter två eller tre personer där. Ska det vara så?
Back to top

IP Logged

Forum Admin
Ex Member

Re: Baktung båt?
Reply #1 - 26.06.2007 at 06:20:20

Min erfarenhet är att båten blir baktung med utombordade, ta bort den så skall du se att båten ligger fint i vattnet. Sipprar det upp vatten även när båten inte kränger redan vid två pers (vid fyra pers har jag sett det)? Kolla att slangarna till bottenventilerna är korsade.
Back to top

IP Logged

Rizell
Ex Member

Reply #2 - 26.06.2007 at 16:03:19

samma sak är det med min båt, jag trodde de var motorn men även med den borta så ser båten baktung ut.. kollat överallt efter vatten i båten men hittar inget!
Back to top

IP Logged

lb
Full Member

Reply #3 - 26.06.2007 at 21:17:27

Hur beter sig båten när ni lyfter i centrumlyftet då? Vad jag förstår så är det normala att båten då är framtung, så är min båt SWE 250.

När du kollade vattnet kollade du då i utrymmet under sittbrunnen?
Back to top

IP Logged

niclas_malmberg
YaBB Newbies
*

S-218

Reply #4 - 27.06.2007 at 06:24:54

Även min båt ligger lite tungt i baken när ingen är ombord...har iofs lagt allt mitt tågvirke + bensintank bredvid roderstocken men reagerade ändå.

Utrymmet under sittbrunnen har jag haft utan dyvik tidigare, och hoppas väl att det mesta vatten då runnit ut / ner i kölsvinet - men för att undersöka mer så skulle man nästan behöva sticka in en slang med pump? Är inte lätt att "se" hur mkt vatten där är om det inte rinner ut otvingat?
Back to top

IP Logged

Larsa
Guest

Reply #5 - 27.06.2007 at 12:59:35

Admin: Slangarna är inte korsade, men det är ett projekt som jag ska ta tag i under sommaren. Fast det lär väl bara påverka hur mkt vatten som tas in när båten kränger...
Ib: Jag har ingen centrumlyft, så jag kan tyvärr inte svara på frågan. Jag har inget vatten under sittbrunnen.
Niclas: Det verkar vågat att inte ha nån självläns i sittbrunnen =). Det skulle inte jag rekommendera någon att göra, om man inte bor i ett land där det aldrig blåser eller regnar...
Jag ska plocka ur motorn och bensintanken och se hur båten ligger då.
Back to top

IP Logged

niclas_malmberg
YaBB Newbies
*

S-218

Reply #6 - 27.06.2007 at 19:46:18

Haha, självlänsen är på plats och funkar bra!

Utrymmet jag menar är det utrymme som ligger mellan inredningsinsats och skrov(?) i för och akter - diskuterades i en annan tråd för ett tag sedan m.a.p huruvida de skulle vara öppna eller stängda...
Back to top

IP Logged

Larsa
Guest

Reply #7 - 02.07.2007 at 21:41:30

Ok jag är inte helt 100 på vad för utrymme du menar, på min båt finns ett utrymme mellan sittbrunnsdurken och skrovet, som jag kommer åt inifrån ruffen (där självlänsslangarna sitter). Annars tror jag inte det finns nåt mer.

Hur som helst, idag plockade jag ur motor och bensintank och såg efter. Det såg precis likadant ut. Framtill är bottenfärgen ca 10 över vattenytan, men baktill ser det ut att ligga ungefär rätt. Vad jag vet har båtar en tendens att luta lite framåt när vinden tar i (även på kryss), kan det vara så att den är byggd för att kompensera för det?
Back to top

IP Logged

lb
Full Member

Reply #8 - 03.07.2007 at 08:51:06

Om det är vattenlinjen du kollar på så kan jag nog gissa att det är vanligt förekommande.

Min båt och h-båten bredvid är båda höga i fören och lite lägre i aktern (min är högst).

Det där utrymmet är akterut om utrymmet där självlänsarna sitter. Däremot är jag tveksam till att det är fullt med vatten.
Back to top

IP Logged

Klas Jonsäter
Guest

Reply #9 - 21.04.2008 at 21:55:56

Jag har haft min båt sedan 1974 och först nu insett att vattenlinjen faktiskt är felmålad efter samtal med andra erfarna h-båtsseglare. Har nu höjt vattenlinjen.
Klas J
Back to top

IP Logged

Rizell
Ex Member

Reply #10 - 25.05.2008 at 19:27:31

Min båt är också baktung, seglade igår och de kom in vatten i sittbrunnen, vi va 2 st. slangarna är korsade. har kollat efter vatten och inte hittat ngt.
Även när motorn är borta så är de 10-15 cm i fören som vattenlinje ser fel ut...

någon som vet om det är fel eller finns de några utrymmen i aktern där de kan ha samlats vatten?!
Back to top

IP Logged

alexon
YaBB Newbies
*

S-3O Balder

Reply #11 - 03.08.2009 at 12:26:44

Jag upplever samma sak. Båten ser ut att vara baktung, även när den är tömd på prylar. Hittar inget vatten eller annat som kan förklara det.

Tittar man på linjeritningen A.1.1 (http://h-boat.nu/filearchive/2/223/baadA11.pdf), så anges där ett mått från konstruktionsvattenlinjen upp till fören på 820 millimeter. På min båt mäter jag avståndet till 920 mm!

Vad är det avståndet på era båtar?
Back to top

Ligger i Råå

IP Logged

alexon
YaBB Newbies
*

S-3O Balder

Reply #12 - 22.08.2009 at 08:29:47

alexon wrote on 03.08.2009 at 12:26:44:
Tittar man på linjeritningen A.1.1 (http://h-boat.nu/filearchive/2/223/baadA11.pdf), så anges där ett mått från konstruktionsvattenlinjen upp till fören på 820 millimeter. På min båt mäter jag avståndet till 920 mm!

Vad är det avståndet på era båtar?

Det var kanske lite vagt formulerat. Avståndet från CWL upp till fören är alltid 820 mm. Det är avståndet från den faktiska vattenlinjen som jag mäter till 92 cm.

Skulle vara intressant att se vilka variationer som det finns mellan olika H-båtar.
Back to top

Ligger i Råå

IP Logged

Kjell P - SWE496
Junior Member
**

SWE-496

Reply #13 - 26.08.2009 at 21:18:34

Får not vänta till upptagningen med att mäta. Känns lite kallt i vattnet just nu Wink
Back to top

Mvh /Kjell P.

IP Logged

alexon
YaBB Newbies
*

S-3O Balder

Reply #14 - 27.08.2009 at 13:26:21

Kjell P - SWE496 wrote on 26.08.2009 at 21:18:34:
Får not vänta till upptagningen med att mäta. Känns lite kallt i vattnet just nu Wink

Här i södern är det varmt i vattnet Smiley  Men man mäter enkelt utan att blöta ner sig. Jag la mig på bryggan och höll en tumstock från förstäven ned till vattenytan. En fördel om det inte är höga vågor.
Back to top

Ligger i Råå

IP Logged

Pages: 1 2 
Send Topic Print