Welcome, Guest. Please Login
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Visit YaBB today Wink
  HomeHelpSearchLogin  
 
Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic Print
Handicap i SM för äldre båtar (Read 6777 times)
Roland Karlsson
Guest





Handicap i SM för äldre båtar
28.09.2005 at 18:24:18
 
Förbundet försöker ju göra SM till en bredare tävling med fler deltagare.

De flesta H-båtar är från 70-talet. Min egen båt från 1977 har nr 394 så av de båtar som finns i Sverige är minst 2/3-delar från 70-talet, kanske ännu fler. Skall SM bli en breddtävling så måste man få seglare med dessa äldre båtar att delta.

Under åren 2000 - 2005 finns ingen båt med segelnummer under 400 bland de 10 främsta båtarna i SM.

Inget kul att ställa upp i SM och offra en vecka av semestern om man inte har en chans tycker nog de seglare som har lite äldre båtar.  Man seglar hellre i en lokal regatta.

Mitt förslag är att äldre båtar skall få ett handicap så att de kan tävla med nyare båtar på lika villkor.

Jag har hört att man har ett sådant system i Danmark så där finns erfarenheter att hämta.

Hälsningar

SWE 394  /  Roland Karlsson

Back to top
 
 
IP Logged
 
ingemar.jerling
YaBB Newbies
*
Offline


SWE-542
Posts: 5

Re: Handicap i SM för äldre båtar
Reply #1 - 28.09.2005 at 20:05:30
 
Du kan väl leta fram danskarnas system för äldre båtar så kan förbundet få lite tips. Jag har själv inte hört något om det men visst kan ett handicap vara intressant.
Sen hör det ju till saken att om man har ambitionen att vara bland de 10 främsta på H-båt-SM så satsar man en hel del även på lite nyare båt. Det betyder ju inte att det är båten som går fortare av sig själv. En motionärslöpare blir ju inte bland de 500 bästa på Stockholm maraton bara för ett par nya skors skull.
Men iden är intressant
mvh Ingemar Jerling
Back to top
 
 
IP Logged
 
Forum Admin
Ex Member





Re: Handicap i SM för äldre båtar
Reply #2 - 29.09.2005 at 09:46:07
 
Diskussion ang skillanden mellan gamla och nya båtar har pågått ett tag, det börjar bli dax att göra en benchmark, dvs toppbesättning i gammal båt mot semesterseglare i ny båt. Sannolikt vinner fortfarande toppbesättningen.

Oavsett båtens ålder, för att segla fort krävs kunskap, fina segel, perfekt botten och alla beslag på rätt ställe med rätt kvalitet. Där ligger kanske den största fördelen med en nyare båt, mindre meckande...

Om jag minns rätt har danskarna ett pris till bästa äldre båt, inget direkt handicap. Idén med "Classic" handicap är väl värd att tänka på.

Back to top
 
 
IP Logged
 
Roland Karlsson
Guest





Re: Handicap i SM för äldre båtar
Reply #3 - 30.09.2005 at 08:03:10
 
Jag ville med mitt inlägg väcka frågan hur man skall kunna stimulera ägare av äldre båtar att ställa upp i SM och andra kappseglingar. Mot bakgrund av det stora antalet äldre båtar skulle de ju kunna dominera SM antalsmässigt och ge startfält lika stora som Expresserna har.

Det finns säkert flera förslag att ta upp till diskussion innan ett eventuellt beslut. Handicap kan vara ett alternativ, en särskild classic klass ett annat.

Det skulle säkert även uppskattas om någon mer proffsig H-båtskappseglare kunde ge tips på hur man speedar upp en äldre båt.

Hälsningar

SWE 394  /  Roland Karlsson
Back to top
 
 
IP Logged
 
swe_sebastian
YaBB Newbies
*
Offline


SWE-607
Posts: 24

Gender: male
Re: Handicap i SM för äldre båtar
Reply #4 - 03.10.2005 at 12:45:28
 
Angående att få fart på en gammal båt...

När vi började segla Express hade vi en båt med bottenfärg (=ojämn botten). Vi märkte en markant skillnad i båtfart och höjdtagning när vi skrapade bort ALL bottenfärg och epoxibehandlade botten.

Det var ett jobb som inte var speciellt kul men det gav mycket.

Om man lägger en vecka på att segla ett SM (det är ju inte bara tid, det kostar ju en del också) så bör man ge sig så goda chanser man kan. Lyft upp båten och slipa.

mvh
Sebastian
SWE-607
Back to top
 
 
IP Logged
 
Jan Hedberg
Guest





Re: Handicap i SM för äldre båtar
Reply #5 - 15.01.2006 at 09:12:04
 
Under SM 2005 fanns endast 1 båt med segelnummer under 400 och bara 5 med nummeer under 500. Det verkar som om ägarna till äldre båtar gett upp, idag kappseglar man i stort sett bara med nyare Botnia båtar.
Om man skall uppmuntra tilll kappsegling med äldre båtar så  skulle man ha ett speciellt pris till dessa så de kan segla sitt eget race i nedre delen på resultatlistan. Frågan är var gränsen skall gå. skall det vara en åldersgräns? Bottenmålade båtar? Eller skall fabrikat vara avgörande?

Jag tycker det vore bra om man försökte få ett vetenskapligt svar på den eviga frågan om hur mycket bättre nya båtar är.
Man borde ta ett par äldre båtar och kolla vikt, styvhet, tyngdpunkt laminattjocklekar, viktsfördelning, kölprofiler m.m.
olika fysiska faktorer som kan mätas  och sedan jämföra detta med nyare båtar.
Teknisk kompetens finns väl i flottiljen? Sedan är väl frågan vad det kostar att göra detta.
Utifrån den kunskap man får bör man sedan se över regeln och om det behövs, revidera den så att entypstanken stärks och det ej är möjligt att ta fram snabbare båtar.

Jan Hedberg
Back to top
 
 
IP Logged
 
Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic Print