Welcome, Guest. Please Login
YaBB - Yet another Bulletin Board
  YaBB is sponsored by XIMinc!
  HomeHelpSearchLogin  
 
Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic Print
Kompass och ventil (Read 2973 times)
Bengt_J
Junior Member
**
Offline


SWE-546
Posts: 61

Kompass och ventil
19.03.2004 at 10:27:17
 
Hej

Jag tänker montera en bättre och större kompass på luckgaraget, något som jag sett många har.
Utöver att man ser det bättre, vilka för- resp nackdelar har denna montering. Nu är det så att det går en himla massa tampar över garaget, tre fall jämte en massa trimlinor, och hur kan detta arrangeras.

Råd och tips mottas om lämplig kompass och montage

Båten saknar ventil och jag har inhandlat för dyra pengar en vanligt electrolux?ventil.
Det lämpligaste platsen att placera är på rufftaket men var där. Det är ganska trångt.

Råd och tips mottas tacksamt

Tack på förhand/
Bengt SWE 546

Back to top
 
 
IP Logged
 
Ulfheim-499
Ex Member





Re: Kompass och ventil
Reply #1 - 19.03.2004 at 18:57:36
 
Hej Bengt.
Angående kompassen tycker jag att du ska skaffa en tacktick kompass  http://www.holtallen.com/tacktick/default.htm
Den kan du sätta på masten under bommen då är den inte i vägen och alla kan se den. Fördeln med den är att den bla.är soldriven.
Lycka till Mvh Jörgen -499
Back to top
 
 
IP Logged
 
Bengt_J
Junior Member
**
Offline


SWE-546
Posts: 61

Re: Kompass och ventil
Reply #2 - 22.03.2004 at 08:02:00
 
Tack Jörgen,

På masten kan bli svårt då uthal och cunningham samt att kicken kan skymma. Men som sagt placering har sina fördelar. Jag kolla hur det kan funka.

Jag har sett på sidan Du hänvisar att det finns olika modeller, bl a med funktionen speed som alltså inte är tillåten på kappseglingar. Hur gör man då??

Mvh/Bengt
Back to top
 
 
IP Logged
 
Ulfheim-499
Ex Member





Re: Kompass och ventil
Reply #3 - 23.03.2004 at 06:46:54
 
Hej Bengt.
Jag har den lilla och på den är det bara startklocka
kompass.
och den är ju billigare än den stora.
Jag tycker den är bra i och med vinklingen alla ser den bra från från båda hållen.Nedräkningen är jättebra man har bra koll när starten skall gå.
och soldriven.
Ha det bra mvh Jörgen
Back to top
 
 
IP Logged
 
Bengt_J
Junior Member
**
Offline


SWE-546
Posts: 61

Re: Kompass och ventil
Reply #4 - 26.03.2004 at 09:13:05
 
Hej Jörgen,
Jag kollade priset på Race Master T040, med tid och kompass, Inte billig, men verkar bra. Och inte har jag hittat något ställe att på ett billigare sätt importera den, liknande de siter varifrån man kan kommar över GPS till rimliga priser.
Det finns risk att budget spricker redan innan säsongen ens kommit igång.
Mvh/Bengt


Back to top
 
 
IP Logged
 
Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic Print