Welcome, Guest. Please Login
YaBB - Yet another Bulletin Board
  YaBB is sponsored by XIMinc!
  HomeHelpSearchLogin  
 
Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic Print
Träluckor (Read 2890 times)
Maria Garelius
Guest





Träluckor
26.02.2004 at 15:19:27
 
Hej!
Jag har tagit bort luckorna från sittbrunnen och luckan ner till ruffen för att slipa bort rötan som är i trät och sen lacka.
Nu har jag fått reda på att det inte går då det är för lite trä kvar. Är det någon som har något bra tips på vad jag kan göra?
Finns det någon båttillverkare i Sverige där man kan köpa nya luckor?
Tacksam för svar!
Hälsningar
Maria Garelius
Back to top
 
 
IP Logged
 
Ulfheim-499
Ex Member





Re: Träluckor
Reply #1 - 01.03.2004 at 05:20:28
 
Hej.
Jag hade samma problem. Jag tog luckorna till en som jobbar med båtar i trä,han fixade nya med hjälp av de gamla som mall. Jag tror att du kan ta luckorna till vem som helst som jobbar i träbranchen.
Ha en fortsatt bra dag Mvh Jörgen
Back to top
 
 
IP Logged
 
Maria Garelius
Guest





Re: Träluckor
Reply #2 - 08.03.2004 at 09:38:19
 
Hej Jörgen!
Tack för ditt tips. Var det i Stockholm du gjorde det? Kan du tipsa om var du gjorde det och ungefär hur mycket det kostade?
Hälsningar Maria
Back to top
 
 
IP Logged
 
Jerker
Guest





Re: Träluckor
Reply #3 - 09.03.2004 at 07:38:12
 
Hej!

Hade jag haft problemet skulle jag åka till Fredells eller Bygg-Ole (ta med luckorna som mall) och köpa teak eller mahogny. Där finns vad man behöver inkl. lister om man vill ha det också. Har man sen en sticksåg är det en enkel match att såga till sig de nya luckorna. Kostnad: några hundralappar. Vad gäller ruffluckan skulle jag dock överväga att istället köpa en tonad plexiglasskiva (brukar finnas hos glashandlare, de skär till skivan också om de får gamla luckan som mall)
Back to top
 
 
IP Logged
 
Ulfheim-499
Ex Member





Re: Träluckor
Reply #4 - 11.03.2004 at 16:06:37
 
Hej Maria.
Nej det var inte i Stockholm utan några mil söder om Kalmar.
Följ Jerkers råd det verkar vara vettigt mina luckor kostade 500 och där i även ruffluckan.
Ha en bra dag det börjar bli vår  Mvh Jörgen
Back to top
 
 
IP Logged
 
Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic Print