Welcome, Guest. Please Login
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Welcome to our forum.
  HomeHelpSearchLogin  
 
Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic Print
Kölen på svaj? (Read 2458 times)
Tobias Wahlström
Guest





Kölen på svaj?
15.02.2004 at 09:26:53
 
När vi tog upp båten i höstas var det någon som såg att kölen var lite sned. Om man står framför båten så är den linjen från fören ner till kölen lite knäckt precis vid kölinfästningen.

Vad kan det bero på?

Kan det vara kölbultarna som är dåliga i kombination med att den stod lite snett förra vintern? Vi har inte gått på grund särskilt hårt någon gång så det verkar inte som en rimlig anledning. Båten är en Botnia från -76.

Vad kan man göra åt det?
Har någon varit med om det?

Back to top
 
 
IP Logged
 
Clas Horn, mätansvarig
Guest





Re: Kölen på svaj?
Reply #1 - 17.02.2004 at 20:16:03
 
Hej!
Se inlägg på  gamla diskussionssidan!
Clas.
Back to top
« Last Edit: 19.02.2004 at 07:07:34 by N/A »  
 
IP Logged
 
Forum Admin
Ex Member





Re: Kölen på svaj?
Reply #2 - 19.02.2004 at 07:10:04
 
Som lyder så här (Forum Admin's anm):

Jag har inte hört om detta tidigare. Hur länge har du haft båten? Har ni inte sett detta tidigare? Jag var inte helt nöjd med kölen på min Scanboat -76 (från Åland). Lite sned såg den ut att vara i lodlinjen, sett förifrån. Men, jag upptäckte aldrig någon förändring. H-båten har stora radier "åt alla håll" i kölpartiet, så vi har sluppit dylika problem.

1. Kolla noga området ovanför kölen på båda sidor. Ev. måste man slipa bort färg och gelcoat, ner till laminatet för att se vad som (ev.) hänt. Kolla även invändigt i kölsvinet.

2. Kolla om det glipar mellan köl och skrov.

3. Palla om båten. Det går att hänga den i för och akter på kraftiga bockar medan ny pallning under kölen ordnas. Kolla nya ev. glipor i skarven köl - båt.

4. Kolla om kölbultarna kan efterdras.

5. Efter sjösättning: gör lamp-testet. Lägg en lampa i kölsvinet, tejpa över så bara en lång, smal ljusstråle når rufftaket. Kräng båten mycket åt ena hållet - stå still i båten - rita på tejpbit i taket var strålen träffar taket. Kräng åt andra hållet - gör ny markering. Strålen ska inte flytta sig många millimeter mellan de två mätningarna. Om kölen svajar bör ett varv föreslå åtgärder. Troligen kan t.ex. tjockare laminat och bottenstockar inifrån kölsvinet avhjälpa problemet.

Hör gärna av dig. Clas.

Back to top
 
 
IP Logged
 
Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic Print